Livlig debat om fremtidens transport

Folkemødedebat Teltet var fyldt op trods regnvejr, da Metroselskabet og Hovedstadens Letbane inviterede til debat i Infrastrukturens Telt på Folkemødet. Foto: Pelle Rink.

Hvordan kommer vi rundt i fremtidens byer? Det var spørgsmålet, da Metroselskabet og Hovedstadens Letbane inviterede indenfor på årets Folkemøde. Tilhørerne blev vidne til en livlig debat mellem fire eksperter, som bestemt ikke var enige om fremtidens transport.

Teltet var fyldt med debatlystne eksperter og spørgelystne tilhørere, da Metroselskabet og Hovedstadens Letbane inviterede til debat på Folkemødet 2016. Temaet var fremtidens infrastruktur i fremtidens byer, og der gik ikke lang tid, før der kom gang i debatten.

”I fremtiden kommer selvkørende biler til at flytte meget for os, og droner kommer til at bringe varer ud. I 2044 bliver det forbudt at føre sin egen bil!,” lød spådommen fra Jens Peder Kristensen, som er direktør i KeyResearch, der har specialiseret sig i IT-løsninger inden for transportsektoren.

Men Malene Freudendal-Pedersen, lektor i byplanlægning og mobilitet ved RUC, tog straks handsken op.

”Jeg tror slet ikke på det med førerløse biler. Mennesker ordner sig ikke i systemer på den måde, at alt kan blive førerløst. Vi har en tendens til at tale om transport som noget meget teknisk, men der kommer altid nogle følelser indover. Mange tager bilen, fordi det er den eneste tid på dagen, hvor de er alene,” sagde hun.

Hvad kan politikerne gøre?
Fremtidsforsker Marianne Levinsen argumenterede for, at Danmark har et efterslæb, når det gælder investeringer i god infrastruktur.

”Det moderne menneske har mange stationer på en dag, og i 2050 kommer det i høj grad til at handle om at få livet til at fungere i hverdagen. Det kræver, at vi har nogle mere visionære politikere, som kan træffe beslutning om en massiv udbygning af infrastrukturen. Beslutningerne kommer alt for sent i Danmark på trafikområdet.”

Claus Skytte, som er ekspert i deleøkonomi, var derimod ikke enig i, at politikerne nødvendigvis spiller en rolle i udbygningen af fremtidens infrastruktur.

”I den 2. industrielle revolution gav det god mening, at staten byggede et jernbanenet, fordi det var en dyr og besværlig opgave. I dag ser vi, at Uber blev startet af to fulde folk fra San Fransisco, som sad i Paris og lavede en app. Hvad som helst vi forestiller os, kommer til at ske. Robotterne tager sig af det hårde arbejde, og vi kan slappe af sammen med familie og venner,” lød hans vurdering.

Overlever offentlig transport?
Ordstyrer i debatten var Silke Bock, stifter og journalistisk chef i Zetland, og hun holdt både snor i debattørerne og fik interessante input fra publikum om bl.a. ny teknologi, behovet for investeringer og menneskets forhold til transportmidler.

”Hvor stiller disse scenarier os så med hensyn til offentlig transport?” lød hendes afsluttende spørgsmål.

Mens Marianne Levinsen og Malene Freudendal-Pedersen var helt sikre på, at der er en fremtid for kollektiv trafik, hvis der investeres i det, så argumenterede Jens Peder Kristensen og Claus Skytte for, at vi går en helt anden fremtid i møde.

”Måske overlever metroen, men resten bliver nedlagt,” lød den kække afslutningsbemærkning fra Jens Peder Kristensen.

Se billeder fra debatten i Infrastrukturens Telt her.

Spørg endelig!

Vi svarer gerne på dine spørgsmål, uanset hvad det drejer sig om.

Bliv hørt