L for Letbane

S for S-tog, M for Metro og L for noget helt nyt! Letbaner er efterhånden velkendte i flere europæiske storbyer, mens det er en helt ny transportform i Danmark. Nu har den kommende letbane i hovedstadsområdet fået sit eget L som kendingsmærke.

Hovedstadens Letbane, der skal køre på tværs af S-togsnettet med afgange hver 5. minut mellem Lyngby og Ishøj, har nu fået sit eget kendingsmærke på linje med S-tog og metroen i København. Mærket er et grønt L, der skiller sig ud fra S-tog og busser, som man forbinder med rød og gul. Samtidig er letbanen et grønt transportmiddel, da den kører på el.

”Som transportmiddel vil letbanen minde om metroen i København, hvor du ikke behøver at se på en køreplan, fordi den kører hele tiden med afgange hvert femte minut”, fortæller formand for bestyrelsen i Hovedstadens Letbane, Anne Grete Holmsgaard.

Erfaringerne fra andre europæiske storbyer som Stockholm, Amsterdam og Paris viser, at letbaner kører meget pålideligt, og der er stor passager-tilstrømning.

”Her i hovedstaden oplever vi, som i resten af verden, at stadig flere mennesker søger mod byen. Derfor er der brug for at være fremsynet, så der bliver plads til alle i trafikken. Det skal letbanen være med til at løse, så vi hjælper både passagererne i den offentlige transport og bilisterne,” siger Anne Grete Holmsgaard.

I et letbanetog kan der være 230 mennesker, hvilket svarer til passagererne i ca. tre bybusser.

Borgerhøring og borgermøder
Borgerne vil begynde at møde det nye L, når arbejdet med Hovedstadens Letbane for alvor går i gang i de kommende år. Det forventes, at borgerhøringen om VVM-redegørelsen (miljøundersøgelse) for letbanen vil gå i gang omkring midten af maj, og fra slutningen af maj og ca. en måned frem vil der være borgermøder i kommunerne om VVM-redegørelsen.

På den nye hjemmeside for Hovedstadens Letbane - dinletbane.dk - kan man også følge letbaneprojektet. Hjemmesiden bliver lanceret i uge 20.

Det er designbureauet Kontrapunkt, som har udarbejdet det nye logo for Hovedstadens Letbane.

Fakta om Hovedstadens Letbane

Hovedstadens Letbane er ejet af Staten ved Transportministeriet, Region Hovedstaden og de 11
kommuner: Lyngby‐Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre,
Vallensbæk, Ishøj og Høje‐Taastrup.
Selskabet Hovedstadens Letbane har fået til opgave at bygge Hovedstadens Letbane, mens der
endnu ikke er valgt entreprenører. Selskabet deler organisation med Metroselskabet, men de to
selskaber har hver deres ejere og egne bestyrelser.

Fakta om letbanen

• Kører hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekender
  • Stopper tæt på vigtige destinationer som Herlev og Glostrup Hospitaler samt DTU
  • Togene kører på el og er støjsvage og miljøvenlige
  • Togene minder om metroen, men kører i gadeplan og har en chauffør
  • Der kan være 230 mennesker i et letbanetog. Det svarer til passagerne i ca. tre bybusser
  • Du kan læse mere om Hovedstadens Letbane på dinletbane.dk

For yderligere information, kontakt:
Presseansvarlige for Hovedstadens Letbane - pressekoordinator Kåre Møller Madsen eller pressekonsulent Nete Engbo Kamper, tlf. +45 7242 4901.

Spørg endelig!

Vi svarer gerne på dine spørgsmål, uanset hvad det drejer sig om.

Bliv hørt