Fakta

Der bliver omstigning til S-tog på seks stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj. Her en visualisering fra foran Herlev Hospital.

Letbanen i tal

  • Letbanen strækker sig over 28 kilometer mellem Lyngby og Ishøj
  • Den går igennem otte kommuner og får 28 stationer undervejs
  • Letbanen ruller ud på sin første tur i 2023/2024
  • Der bliver omstigning til S-tog på seks stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj
  • Letbanen kører hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden
  • 11 kommuner, Region Hovedstaden og staten står bag Hovedstadens Letbane. Kommunerne er Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup.
  • Den største letbanestation bliver Glostrup med over 6.000 passagerer på et hverdagsdøgn. Herefter følger Lyngby, Herlev, Buddinge, v/Lyngby Centrum og v/ Herlev Hovedgade
  • Letbanen får en forventet tophastighed på 70 km/t. Gennemsnitshastigheden vil være på ca. 30 km/t, inkl. stop ved stationer
  • 13-14 mio. passagerer ventes at bruge letbanen årligt. Til sammenligning havde Kystbanen godt 10 mio. passagerer i 2011
  • 4.000 daglige personture forventes at flytte fra bilerne og over i letbanen, når den åbner
  • Hver passager forventes at rejse gennemsnitligt 5,5 km på en tur med letbanen
  • Prisen på letbanen er godt 4,4 mia. kr. (2013-priser). Hertil kommer ca. 1,3 mia. kr. til indkøb af tog mm.
  • Der kan være 200-230 mennesker i et letbanetog. Det svarer til cirka fire bybusser.

Spørg endelig!

Vi svarer gerne på dine spørgsmål, uanset hvad det drejer sig om.

Bliv hørt