Tog

Hovedstadens Letbane kommer til at minde om den letbane, der kører i Bergen, Norge.

Det er endnu ikke besluttet, hvilke tog der kommer til at køre på letbanen. Det ligger dog fast, at man går efter standardtog, der kan sikre en stabil drift fra begyndelsen.

Det nye letbanetog bliver ca. 2,65 meter bredt, 3,5 meter højt og op til 35 meter langt. Det bliver forsynet med strøm via en køreledning, og toget vil for det meste køre i sit eget spor, et såkaldt tracé. I vejkryds og enkelte andre steder kommer det til at køre blandet med den øvrige trafik. Et letbanetog kan dreje skarpere, bremse hurtigere og håndtere større hældninger end et almindeligt tog. Derfor egner det sig godt til at køre i byområder.

Der er plads til 200-230 passagerer i ét letbanetog, hvilket svarer til passagererne i cirka fire bybusser.

Hvert tog vil have mindst et flexområde med plads til kørestole, barnevogne og cykler, hvis det besluttes.

Læs fakta om letbanen

Letbaner i andre lande

Mens letbanerne først er på vej til Danmark, støder man ofte på de eldrevne tog uden for landets grænser. Her er et udsnit af letbaner i Europa.

Edinburgh: Letbanen i Edinburgh rullede ud på sin første tur i 2014. Første etape går fra det centrale New Town til byens lufthavn, og letbanen kører både i sit eget spor og blandet med den øvrige trafik.
Bergen: Bybanen i Bergen minder meget om den kommende letbane i hovedstadsområdet. Bybanen blev indviet i 2010, og rutenettet er ved at blive udvidet. Banen transporterer dagligt over 30.000 passagerer.
Valencia: I Valencia er letbanen en integreret del af byens samlede rutenet, på lige fod med metro og regionaltog.
Wien: Østrigs hovedstad har knap 177 kilometer letbane, hvilket gør det til det sjettestørste rutenet i verden.
Berlin: Tyskland er et af de få lande i Europa, som valgte at opgradere de gamle sporveje til letbaner i stedet for at nedlægge dem. I Berlin har man netop fået nye letbanetog.
Besançon: Byen i det østlige Frankrig indviede sin letbane i 2014. Både skinner og køreledninger er bygget afdæmpet og stilfuldt ind i den historiske bykerne.
Strasbourg: Byen i Alsace har en velfungerende letbane med seks linjer, som har været i drift siden 1994.
Paris: Letbanenettet i Paris udvides hele tiden. De kommende år åbner der eksempelvis flere ”ekspres-letbaner” på tværs af byen.
Helsinki: Letbanen i Helsinki er en af de ældste i verden og er den primære transportform i byens centrum. Der er 13 linjer, og ca. 200.000 passagerer bruger letbanen dagligt.
Barcelona: Cataloniens hovedby har to letbanelinjer, som hænger sammen med byens øvrige offentlige transport samt en ”veteran-linje”, som betjenes af over 100 år gamle sporvogne.

Spørg endelig!

Vi svarer gerne på dine spørgsmål, uanset hvad det drejer sig om.

Bliv hørt