I 2025 ruller Hovedstadens Letbane ud på sin første tur. På turen gennem Lyngby vil letbanen blandt andet køre igennem en helt ny letbanetunnel ved siden af viadukten under S-banen og Lyngby Omfartsvej. Byggeriet er nu i gang, og her kan du følge byggeriet.

Hvad bygger vi?

Fra arbejdspladsen ved Lyngby Station og Lehwaldsvej bygger vi to tunneler - en ny tunnel til letbanen og en fodgængertunnel mellem Jernbanepladsen og Lehwaldsvej. 

Når letbanen ruller ud på sin første tur, kører den igennem en ny letbanetunnel ved siden af viadukten under S-banen og Lyngby Omfartsvej. Vi bygger tunnelen oppe fra stationsområdet, hvor vi først borer pæle ned dér hvor tunnelens sider skal være. Bagefter støber vi sidevæggene mellem de borede pæle. Når væggene er på plads, støber vi loftet i tunnelen, og først på et senere tidspunkt bliver tunnelene gravet ud, så den ligner en rigtig tunnel. 

Fodgængertunnelen bliver en forlængelse af den nuværende nedgang til cykelkælderen ved siden af Trævarefabrikkernes Udsalg. Fodgængertunnelen skal være med til at sikre gode omstigningsforhold mellem S-toget og letbanen, som får station på Jernbanepladsen. 

Arbejdspladsen lige nu

Fra sommeren 2019 og frem til midten af oktober har vi bygget tunneler ved spor 1 og 2 på Lyngby Station. I øjeblikket bygger vi tunnelerne under spor 3, og dette arbejde fortsætter frem til starten af 2020. 

Her kan du se en oversigt over de forventede aktiviteter på byggepladsen. I perioden vil forekomme følgende typer af arbejde:

 

  • Meget støjende arbejde – f.eks. opskæring af spor, etablering af spuns mv.
  • Støjende arbejde – f.eks. betonstøbning mv.
  • Ikke støjende arbejde – f.eks. omlægning af kabler mv.

Arbejdsperioder ved Lyngby Station

Ikke støjende arbejde i hverdage, weekender og som natarbejde, hvor arbejdet består i stilladsarbejde og klargøring til støbearbejde samt armeringsarbejde.
 
Mindre støjende arbejde inden for almindelig arbejdstid, hvor vi støber beton med pumpe og håndværktøj.
 
Støjende arbejde inden for almindelig arbejdstid, hvor vi udfører bore- og pæle-arbejde samt etablerer spunsvægge ved at nedvibrere stålprofiler i jorden.
Ikke støjende arbejde i hverdage, weekender og som natarbejde, hvor arbejdet består i stilladsarbejde og klargøring til støbearbejde samt armeringsarbejde.
 
Mindre støjende arbejde inden for almindelig arbejdstid, hvor vi støber beton med pumpe og håndværktøj.
Ikke støjende arbejde i hverdage, weekender og som natarbejde, hvor arbejdet består i stilladsarbejde, klargøring til støbearbejde samt armeringsarbejde og kabelflytning. 
 
Mindre støjende arbejde inden for almindelig arbejdstid, hvor vi støber beton med pumpe og håndværktøj.
 
Støjende sporarbejde i hverdage, weekender og som natarbejde.

Tidsplan for arbejdet

Frem til sommeren 2020 vil arbejdet foregå i forskellige faser. Først har vi bygget tunneler ved spor 1 og 2, og derefter er vi nu i gang med at bygge tunneler ved spor 3. Og til sidst flytter arbejdet ud til Buddingevej, hvor vi fritlægger tunnelen og gør plads til letbanen. Her nedenfor kan du se, hvordan vi forventer arbejdet vil forløbe - men det kan være svært at tage højde for alle situationer på et byggeri, så perioderne kan ændre sig undervejs.

Sådan holder du dig opdateret

Her finder du nyt om arbejdet

Hvis du gerne vil holde dig orienteret om letbane-aktiviteterne i Lyngby, så tilmeld dig vores Infoservice. Så modtager du automatisk en mail med seneste nyt, hver gang nye arbejder går i gang. Du kan tilmelde dig ved at klikke her.

Hvis du bor tæt på byggeriet, sætter entreprenøren opslag på døren til din opgang eller lægger en seddel i din postkasse med de forventede perioder med støjende arbejde.

Du finder også støjinformationen ovenfor under 'Arbejdspladsen lige nu'. 

Se her, hvordan du kan holde dig orienteret om den aktuelle trafiksituation, uanset om du rejser med kollektiv transport eller kører i bil eller på cykel.

Hvis du har spørgsmål til byggeriet, er du velkommen til at kontakte os.

Billedgalleri

1 / 9

Juli 2019

Et kig bag hegnet på byggepladsen

Se vores byggeleder, Hamdi Nassereddin, fortælle hvad vi bygger bag hegnet på byggepladsen mellem motorvej og togskinner.