Model af hovedstadens kommende letbanetog vises frem

16.06.2020

Hvis man er interesseret i, hvordan næste generation af moderne sporvogne kommer til at se ud, kan man besøge Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, der fra d. 20. juni slår dørene op for en udstilling om Hovedstadens Letbane.

I forbindelse med en udstilling om Hovedstadens Letbane på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm vil man kunne opleve en model i fuld størrelse af et af de kommende letbanetog. Letbanen kommer til at køre med 29 stop fra Ishøj til Lyngby, når den åbner i 2025.

Hvis man er interesseret i, hvordan næste generation af moderne sporvogne kommer til at se ud, kan man besøge Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, der fra d. 20. juni slår dørene op for en udstilling om Hovedstadens Letbane. I forbindelse med udstillingen er det bl.a. muligt at opleve en model i fuld størrelse af et af de grønne, miljøvenlige tog, der fra 2025 skal køre på den 28 kilometer lange letbanestrækning på Ring 3.

”Der er stadig nogle år til, letbanen åbner, og det kan måske være svært at forestille sig, hvordan det kommer til at se ud, når letbanen står færdig. Med en 1:1 model af et af de kommende tog bliver det nu muligt at få en fornemmelse af, hvordan det bliver at køre med letbanen. Nu venter nogle år med byggerod og trafikale udfordringer – men når letbanen er færdig, får vi en ny, effektiv og miljørigtig trafikløsning, der binder den kollektive trafik sammen på tværs af S-togslinjerne og gør det nemt og hurtigt at komme rundt i hovedstadsområdet”, siger Trine Græse, som er borgmester i Gladsaxe og formand for letbanekommunernes borgmesterforum.

Det er leverandøren af hovedstadens letbanetog, den tyske fabrikant Siemens, der har bygget en model – en såkaldt mock-up – i fuld størrelse af den forreste tredjedel af et letbanetog. Modellen, som udstilles på museet, er bl.a. blevet brugt af Hovedstadens Letbane i forbindelse med design og indretning af togene.

”Vi vil gerne vise de besøgende, hvordan den næste generation af moderne sporvogne kommer til at tage sig ud. Vi er derfor glade for at kunne vise en model frem af et af de kommende letbanetog, der skal køre på strækningen fra Ishøj til Lyngby i 2025. Computerfotos kan selvfølgelig give en god idé om, hvordan nye anlæg eller tog kommer til at se ud. Men en model i fuld størrelse siger langt mere end et billede. Dén oplevelse glæder vi os til at give vores besøgende”, siger formand for Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, Mikael Lund.

Fokus på tilgængelighed
Hvert letbanetog består af fire vogne og har plads til ca. 260 passagerer. De nye  letbanetog bliver ca. 2,65 meter brede, ca. 37 meter lange og 3,5 meter høje. Togene kan køre 80 km/t, men vil i praksis køre max. 70 km/t på strækningen. Letbanetoget forsynes med strøm via en køreledning, og toget vil for det meste køre i sit eget spor. I vejkryds og enkelte andre steder kommer det til at køre blandet med den øvrige trafik. Et letbanetog kan dreje skarpere, bremse hurtigere og håndtere større hældninger end et almindeligt tog. Derfor egner det sig godt til at køre i byområder.

”I designet af de kommende letbanetog har vi især haft fokus på, at de skal være stabile, effektive og sikre en høj grad af tilgængelighed for kunderne. Indretningen er derfor bl.a. blevet til i dialog med Hovedstadens Letbanes tilgængelighedspanel, der består af repræsentanter fra forskellige handicap- og ældreorganisationer. Inden vi kan sætte de 29 tog på skinner venter dog en stor opgave med at anlægge den 28 kilometer lange strækning. Jeg kan love, at vi vil gøre os umage med at gennemføre arbejdet med størst muligt hensyn til omgivelserne undervejs”, siger Rebekka Nymark, direktør i Hovedstadens Letbane.

Hovedstadens Letbane forventes at stå klar til brug i 2025 og skal køre mellem Ishøj og Lundtofte nord for Lyngby. Letbanen strækker sig over 28 kilometer og stopper ved 29 stationer.

Fakta om letbanen
• Letbanen ventes at skulle betjene 13-14 millioner passagerer om året – til sammenligning rejser ca. 10 millioner passagerer om året med Kystbanen
• Passagererne kan skifte til S-tog på seks af de kommende letbanestationer, nemlig Ishøj, Vallensbæk, Glostrup, Herlev, Buddinge og Lyngby
• Letbanen kommer til at køre hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen samt på søn- og helligdage
• Letbanen vil køre på strøm, som er én af de mest miljøvenlige ressourcer
• Letbanetogene vil have plads til ca. 260 passagerer. Det svarer til passagererne i cirka fire bybusser. Letbanen har dermed en stor kapacitet i forhold til at transportere mange passagerer og jo flere, der bruger den, jo mere miljøvenlig bliver transportformen også
• Læs mere om Hovedstadens Letbane på www.dinletbane.dk eller på www.facebook.com/dinletbane

Fakta om Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
• Sporvejsmuseet er beliggende ved Jystrup mellem Roskilde og Ringsted
• Der kan læses mere om åbningstider samt kort med kørevejledning på www.sporvejsmuseet.dk