Sådan kommer letbanebyggeriet til at foregå i Brøndby

20.08.2019

Som en del af forberedelserne til byggeriet af Hovedstadens Letbane bliver der lige nu omlagt rør og ledninger i jorden i Brøndby Kommune. I starten af 2021 skrues der for alvor op for anlægsarbejdet i kommunen.

Siden 2018 har Glostrup Forsyning og andre ledningsejere samt entreprenørvirksomheden Aarsleff, der arbejder på letbanestrækningen i Brøndby, været i fuld gang med at omlægge rør og ledninger i jorden samt gøre plads til det kommende anlægsarbejde på strækningen.

I andet halvår af 2020 begynder det egentlige anlægsarbejde på vejene i Brøndby Kommune. Det slutter i midten af 2023. Dermed vil anlægsarbejdet og ledningsomlægningerne, der efter planen afsluttes i første halvår af 2021, overlappe hinanden i en kortere periode.

Større vejarbejde i to store kryds
Under anlægsarbejdet i Brøndby Kommune vil særligt to kryds blive påvirket. Det gælder krydset ved Holbækmotorvejen og krydset ved Park Alle.

Nær krydset mellem Holbækmotorvejen og Sydgårdsvej bliver svingbanerne eksempelvis forlænget af hensyn til optimeringen af trafikafviklingen, mens krydset Søndre Ringvej/Park Allé ombygges i alle fire retninger for at gøre plads til fodgængere, cyklister, bilister, letbane og letbanestation. I den forbindelse udvides der med en ekstra svingbane i krydset fra Park Allé øst.

Når anlægsfasen er afsluttet
Når anlægsfasen er færdig i midten af 2023, begynder arbejdet med at lægge skinner og etablere de to letbanestationer, der skal ligge i kommunen. Dette arbejde er efter planen færdigt i det første halvår af 2024, hvorefter der skal testes og prøvekøres på strækningen.

Tidsplan for arbejdet i Brøndby Kommune
I nedenstående link kan du se den samlede tidsplan for byggeriet af Hovedstadens Letbane i Brøndby Kommune. Bemærk venligst, at der stadig bør tages forbehold for, at planen kan ændre sig med kort varsel.

Fakta om letbanen

  • Hovedstadens Letbane forventes at stå klar til brug i 2025 og skal gå mellem Ishøj og Lundtofte nord for Lyngby.
  • Letbanen strækker sig over 28 kilometer og stopper ved 29 stationer undervejs.
  • Letbanen ventes at skulle betjene 13-14 millioner passagerer om året – til sammenligning rejser ca. 10 millioner passagerer om året med Kystbanen.
  • Passagererne kan skifte til S-tog på seks af de kommende letbanestationer, nemlig Ishøj, Vallensbæk, Glostrup, Herlev, Buddinge og Lyngby.