Sådan kommer letbanebyggeriet til at foregå i Lyngby-Taarbæk

20.08.2019

Som en del af forberedelserne til byggeriet af Hovedstadens Letbane bliver der lige nu omlagt rør og ledninger i jorden i Lyngby-Taarbæk Kommune. Først i andet halvår af 2020 går det egentlige anlægsarbejde på vejene i gang.

Siden årsskiftet har Radius, Holte Fjernvarme og flere andre ledningsejere samt entreprenørvirksomheden Aarsleff været i gang med både ledningsomlægninger og forberedende arbejde i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Det forberedende arbejde består bl.a. i at gøre klar til, at der kan etableres en tunnel til letbanen i viadukten ved Lyngby Station samt en ny fodgængertunnel under sporene. Dette arbejde forventes ifølge tidsplanen for byggeriet i kommunen at være færdigt i løbet af 2020. Ledningsarbejdet fortsætter derimod indtil andet halvår af 2021.

Lednings- og anlægsarbejde overlapper
Det omfattende rør- og ledningsarbejde i kommunen vil således ikke være afsluttet, når anlægsarbejdet begynder i andet halvår af 2020.

I en periode på cirka et år vil der derfor være en øget byggeaktivitet i kommunen. Ifølge tidsplanen vil anlægsarbejdet være færdigt i midten af 2023, hvorefter arbejdet med at lægge skinner og bygge de syv stationer, der skal ligge i Lyngby-Taarbæk Kommune, starter.

Når arbejdet på transportsystemet efter planen er færdigt i første halvår af 2024, skal letbanen test- og prøvekøres på Lyngby-strækningen.

Tidsplan for arbejdet i Lyngby-Taarbæk Kommune
I nedenstående link kan du se den samlede tidsplan for byggeriet af Hovedstadens Letbane i Lyngby-Taarbæk Kommune. Bemærk venligst, at der stadig bør tages forbehold for, at planen kan ændre sig med kort varsel.

Fakta om letbanen

  • Hovedstadens Letbane forventes at stå klar til brug i 2025 og skal gå mellem Ishøj og Lundtofte nord for Lyngby.
  • Letbanen strækker sig over 28 kilometer og stopper ved 29 stationer undervejs.
  • Letbanen ventes at skulle betjene 13-14 millioner passagerer om året – til sammenligning rejser ca. 10 millioner passagerer om året med Kystbanen.
  • Passagererne kan skifte til S-tog på seks af de kommende letbanestationer, nemlig Ishøj, Vallensbæk, Glostrup, Herlev, Buddinge og Lyngby.