Fakta om Hovedstadens Letbane

Der bliver omstigning til S-tog på seks stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj. Her ses letbanen ved Glostrup Station, hvor den kører ned fra ringvejen og vender i en sløjfe.

Letbanen i tal

  • Letbanen strækker sig over 28 kilometer mellem Lyngby og Ishøj. Se linjeføring og stationer

  • Den går igennem otte kommuner og får 29 stationer undervejs.

  • Letbanen ruller ud på sin første tur i 2025. Se den overordnede tidsplan

  • Der bliver omstigning til S-tog på seks stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj.

  • Letbanen kører hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden.

  • 11 kommuner og Region Hovedstaden står bag Hovedstadens Letbane. Kommunerne er Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup. Se visionerne for områderne

  • Den største letbanestation bliver Glostrup med over 6.000 passagerer på et hverdagsdøgn. Herefter følger Lyngby, Herlev, Buddinge, Lyngby Centrum og Herlev Bymidte.

  • Letbanen får en forventet tophastighed på 70 km/t. Gennemsnitshastigheden vil være på ca. 30 km/t, inkl. stop ved stationer. Læs om letbanetogene

  • 13-14 mio. passagerer ventes at bruge letbanen årligt. Til sammenligning havde Kystbanen godt 9 mio. passagerer i 2016.

  • 4.000 daglige personture forventes at flytte fra bilerne og over i letbanen, når den åbner.

  • Hver passager forventes at rejse gennemsnitligt 5,5 km på en tur med letbanen.

  • Prisen på letbanen er ca. 6,2 mia. kr. (2018-priser). Heri indgår en reserve på godt 1 mia. kr.

  • Der kan være ca. 260 mennesker i et letbanetog. Det svarer til cirka fire bybusser.

  • Letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter kommer til at ligge i Glostrup, cirka midt på strækningen. På centret etableres opstillingsspor og værkstedshal til drift og vedligehold af 29 togsæt, arbejdskøretøj samt faciliteter til ca. 250 medarbejdere.

Se også..