Derfor bygger vi Hovedstadens Letbane
Letbanens fordele
Letbanen vil køre hvert femte minut i dagtimerne uden køreplan, og man kan skifte til S-tog på seks stationer. Den vil stoppe tæt på DTU, Herlev og Glostrup Hospitaler samt en lang række andre arbejdspladser, butikker og fritidstilbud.
På størstedelen af strækningen kører letbanen i sit eget spor, et såkaldt tracé, afskærmet fra den øvrige trafik i siden eller midten af vejen, hvilket betyder, at den ikke vil holde i kø, når der er trængsel. Enkelte steder kører den på grund af pladsforhold blandet med den øvrige trafik.
Letbanen er støjsvag og miljøvenlig. Toget kører på el og har plads til ca. 260 passagerer. Det svarer til passagererne i cirka fire bybusser. Letbanen har dermed en stor kapacitet i forhold til at transportere de mange passagerer, som forventes på strækningen.
Letbanens mange fordele gør det til en eftertragtet transportform, både i Danmark og resten af Europa.
Rejsetider
Når letbanen begynder at køre i 2025, bliver det nemt at rejse på tværs af S-togsnettet i hele hovedstadsområdet. Her er eksempler på fremtidige rejsetider:
• DTU til Lyngby Station på under 10 minutter
• Lyngby Station til Buddinge Centret på under 10 minutter
• Lyngby Station til Herlev Station på under 20 minutter
• Gladsaxe Trafikplads til Herlev Hospital på under 5 minutter
• Herlev Station til Glostrup Station på 15 minutter
• Herlev Hovedgade til Lyngbygårdsvej på under 20 minutter
• Glostrup Station til Lyngby Station på cirka 30 minutter
• Vallensbæk Station til Glostrup Station på under 15 minutter
• Ishøj Station til Vallensbæk Station på cirka 5 minutter
Hele strækningen vil tage cirka 58 minutter.
Letbanen og byudvikling
Med Hovedstadens Letbane kommer der et nyt 28 kilometers udviklingsområde mellem Lyngby og Ishøj.
Letbanen øger tilgængeligheden til områderne og skaber grobund for at tiltrække private investeringer, fordi mange virksomheder og borgere ønsker at lokalisere sig i nærheden af vedvarende og effektiv kollektiv transport.
Det vurderes, at letbanen kan være med til at generere op mod 36.500 nye arbejdspladser og op mod 32.000 nye indbyggere frem mod 2032. Hertil kommer direkte og afledte job i anlægsperioden svarende til ca. 4.500 årsværk samt 240 nye permanente job, når letbanen kører.
Der er massiv interesse i erhvervslivet for at udvikle områderne langs letbanen. Det er konklusionen i en investeringsanalyse fra konsulenthuset Incentive. I oktober 2016 lå vurderingen på 20 milliarder kroner, men en opdateret analyse fra september 2017 viser, at der er foretaget eller planlagt investeringer for 32 mia. kr. i kommunerne langs den kommende letbane.
Læs den seneste investeringsanalyse fra 2017 her.
Læs mere om visionerne i de enkelte kommuner og regionen her:
Letbaner i andre lande
Letbaner er en populær transportform rundt omkring i verden. En undersøgelse fra 2018, som UITP (International Association of Public Transport) står bag, viser, at antallet af anlagte letbanekilometer stiger i hele verden:
- Der er indviet 59 nye letbaner i verden i løbet af de sidste tre år
- I Europa blev der bygget 93,5 km. ny letbane (heraf 68 km. nye linjer) i 2018.
- I 2018 blev til sammen færdiggjort 46 letbaner i 20 lande og 40 byer. Af den samlede strækning på 309 km. var der 66 pct. nye linjer og 22 pct. videreføring af eksisterende linjer. Resten var ombygning af eksisterende skinner til letbaner, som det fx er sket i Aarhus.
- Udviklingen af nye letbaner sker med stor hast i Asien og især i Kina.
Herunder kan du se et udvalg af letbaner i andre europæiske lande.