Sådan kommer letbanebyggeriet til at foregå i Lyngby-Taarbæk

Ved Vinkelvej i Lyngby skal funderingen af den røde husblok forstærkes med en pælevæg. Pælemaskinen skal stå på et tykt lag grus, der skal udligne den niveauforskel, der er mellem vejen og området ved siden af vejen. Den midlertidige betonvæg holder på gruset.

Som en del af forberedelserne til byggeriet af Hovedstadens Letbane bliver der lige nu omlagt rør og ledninger i jorden i Lyngby-Taarbæk Kommune. Først i andet halvår af 2020 går det egentlige anlægsarbejde på vejene i gang.

Siden årsskiftet har Radius, Holte Fjernvarme og flere andre ledningsejere samt entreprenørvirksomheden Aarsleff været i gang med både ledningsomlægninger og forberedende arbejde i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Det forberedende arbejde består bl.a. i at gøre klar til, at der kan etableres en tunnel til letbanen i viadukten ved Lyngby Station samt en ny fodgængertunnel under sporene. Dette arbejde forventes ifølge tidsplanen for byggeriet i kommunen at være færdigt i løbet af 2020. Ledningsarbejdet fortsætter derimod indtil andet halvår af 2021.

Lednings- og anlægsarbejde overlapper
Det omfattende rør- og ledningsarbejde i kommunen vil således ikke være afsluttet, når anlægsarbejdet begynder i andet halvår af 2020.

I en periode på cirka et år vil der derfor være en øget byggeaktivitet i kommunen. Ifølge tidsplanen vil anlægsarbejdet være færdigt i midten af 2023, hvorefter arbejdet med at lægge skinner og bygge de syv stationer, der skal ligge i Lyngby-Taarbæk Kommune, starter.

Når arbejdet på transportsystemet efter planen er færdigt i første halvår af 2024, skal letbanen test- og prøvekøres på Lyngby-strækningen.

Tidsplan for arbejdet i Lyngby-Taarbæk Kommune
I nedenstående link kan du se den samlede tidsplan for byggeriet af Hovedstadens Letbane i Lyngby-Taarbæk Kommune. Bemærk venligst, at der stadig bør tages forbehold for, at planen kan ændre sig med kort varsel.

Fakta om letbanen

  • Hovedstadens Letbane forventes at stå klar til brug i 2025 og skal gå mellem Ishøj og Lundtofte nord for Lyngby.
  • Letbanen strækker sig over 28 kilometer og stopper ved 29 stationer undervejs.
  • Letbanen ventes at skulle betjene 13-14 millioner passagerer om året – til sammenligning rejser ca. 10 millioner passagerer om året med Kystbanen.
  • Passagererne kan skifte til S-tog på seks af de kommende letbanestationer, nemlig Ishøj, Vallensbæk, Glostrup, Herlev, Buddinge og Lyngby.

Spørg endelig!

Vi svarer gerne på dine spørgsmål, uanset hvad det drejer sig om.

Bliv hørt