Sådan kommer letbanebyggeriet til at foregå i Vallensbæk

I Vallensbæk kommer der tre letbanestationer, hvoraf den ene bliver Vallensbæk Station, hvor der er mulighed for af skifte til S-tog.

I Vallensbæk har man endnu ikke mærket så meget til Hovedstadens Letbane. Men det ændrer sig i andet halvår af 2019, hvor den første periode med ledningsomlægninger for alvor begynder.

Vallensbæk Kommune har – modsat de andre kommuner langs den kommende letbane – endnu ikke mærket så meget til byggeriet af letbanen. Dette ændrer sig dog snart. I andet halvår af 2019 begynder den første periode med ledningsomlægninger i kommunen nemlig for alvor.

Perioden med ledningsomlægninger vil ifølge tidsplanen for byggeriet i kommunen vare omkring halvandet år og dermed være færdigt i første halvår af 2021, hvorefter anlægsarbejdet i kommunen begynder.

Stort vejarbejde ved krydset ved Vallensbæk Torvevej
I anlægsperioden vil veje og kryds blive udvidet og omlagt. Blandt andet skal krydset ved Vallensbæk Torvevej ombygges for at gøre plads til fodgængere, cyklister, bilister og letbanen. Krydset indrettes med samme antal vognbaner som nu, men svingbanerne forlænges af hensyn til optimeringen af trafikafviklingen. Dette arbejde påbegyndes i første halvår af 2022 og forventes at vare cirka et halvt år

Hele anlægsperioden forventes afsluttet i midten af 2023. Dernæst fortsætter arbejdet med at lægge skinner på vejbanen og bygge de tre letbanestationer, der skal ligge i Vallensbæk Kommune.

Når arbejdet på transportsystemet efter planen er færdigt i første halvår af 2024, skal letbanen test- og prøvekøres på Vallensbæk-strækningen.

Tidsplan for arbejdet i Vallensbæk Kommune
I nedenstående link kan du se den samlede tidsplan for byggeriet af Hovedstadens Letbane i Vallensbæk Kommune. Bemærk venligst, at der stadig bør tages forbehold for, at planen kan ændre sig med kort varsel.

Fakta om letbanen

  • Hovedstadens Letbane forventes at stå klar til brug i 2025 og skal gå mellem Ishøj og Lundtofte nord for Lyngby.  
  • Letbanen strækker sig over 28 kilometer og stopper ved 29 stationer undervejs.
  • Letbanen ventes at skulle betjene 13-14 millioner passagerer om året – til sammenligning rejser ca. 10 millioner passagerer om året med Kystbanen.
  • Passagererne kan skifte til S-tog på seks af de kommende letbanestationer, nemlig Ishøj, Vallensbæk, Glostrup, Herlev, Buddinge og Lyngby.

Spørg endelig!

Vi svarer gerne på dine spørgsmål, uanset hvad det drejer sig om.

Bliv hørt