01.11.2023

1 / 16

1.400 interesserede gæster trodsede regnen for at komme indenfor i de nye letbanetog, da Hovedstadens Letbane holdt åbent hus.

Åbent hus gav myldretid i letbanen

Store og små, unge og gamle, naboer og letbaneinteresserede stimlede søndag den 29. oktober sammen for at få et glimt af de nye letbanetog, der fra 2025 skal betjene Ring 3 mellem Ishøj og Lundtofte nord for Lyngby.

I alt gik ca. 1.400 gæster igennem den silende regn og ind i Hovedstadens Letbanes kontrol- og vedligeholdelsescenter, der allerede nu står klar til at tage imod og servicere letbanetogene.

Her fik gæsterne set og stillet spørgsmål til det store værksted, vaskehal, skinner og kørestrømsanlæg – og selvfølgelig de letbanetog, der i fremtiden skal samle dem op hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og på søndage og helligdage.

Værterne var glade
Blandt dem, der tog imod gæsterne og mødte interesserede spørgsmål med klare svar, var direktør i Metroselskabet og Hovedstadens Letbane, Hanne Tærsbøl Schmidt:

”Det er utrolig positivt, at så mange har besøgt os for at se, hvor langt vi er kommet. Og det er en stor glæde at kunne vise dem vores nye letbanetog - og det store løft til den kollektive transport, som letbanen bliver når den åbner,” siger Hanne Tærsbøl Schmidt.

På rundvisningen mødte gæsterne også en del af letbanens tekniske eksperter, som var imponerede over gæsternes spørgelyst.

”Det er en stor glæde at kunne åbne vores kontrol- og vedligeholdelsescenter og ikke mindst kunne vise de første to tog frem til de mange fremmødte. Det har været skønt at se interessen og begejstringen for vores letbanetog – og høre de mange interessante spørgsmål, vores gæster har stillet, siger Stelios Panteloukas, teamleder og Transportation Systems Construction Manager i Hovedstadens Letbane

Store forventninger
Blandt gæsterne var også en fremtidig passager. Lene Jeppesen på 64 år og rengøringsassistent på Herlev Hospital. Når hun på vej til arbejde tager det allerførste S-tog fra Høje Taastrup kl. 05:08 til Glostrup, skal hun i dag vente før turen går videre med bussen mod Herlev Hospital, hvor hun møder ind kl. 6. Så Lene glæder sig rigtig meget til Letbanen åbner i 2025:

”Letbanen vil betyde meget større frihed for mig og meget mindre stress,” siger Lene Jeppesen og forklarer, at hun nu skal hjem og afrapportere til sine kolleger. Og de kan sagtens se frem til, at Letbanen åbner, mener Lene:

”Det har været rigtig godt at se de hele med egne øjne – jeg har fået et godt indblik i Letbanen. Og togene, de er virkelig flotte!”.

Arbejdspladsen viste sig frem
Mange medarbejdere fra Hovedstadens Letbane var mødt frem for at tage imod gæsterne, og togleverandøren Siemens havde sørget for at tog og omgivelser viste sig frem fra sin bedste side.

Dagen bød også på en god mulighed for at komme i snak med Metro Service, som skal drive letbanen og ansætte de mange medarbejdere, der skal holde hjulene i gang – herunder de mange letbaneførere, der skal føre passagererne hurtigt og sikkert frem langs Ring 3.

”Det er en fornøjelse at blive mødt af så stor interesse for at arbejde med driften af Hovedstadens Letbane. Frem til åbningen af letbanen vil Metro Service ansætte mange medarbejdere, og dette markerer startskuddet på vores rekruttering af bl.a. 120 letbaneførere. Et arrangement som dette er ikke kun vigtigt for at møde kommende kollegaer. Det giver os ligeledes mulighed for at møde letbanens kunder, som vi ser frem til at skulle servicere på deres rejse. Vi har et rigtig godt samarbejde med Hovedstadens Letbane, og vi glæder os over, at vi sammen kan stille op til så vigtigt et arrangement,” siger Helle Venø Poulsen, HR og kommunikationsdirektør, Metro Service.

Fakta om Letbanen i drift

  • Letbanen kører hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden.Letbanen strækker sig over 28 kilometer mellem Lyngby og Ishøj og går igennem otte kommuner med 29 stationer undervejs.
  • Der bliver omstigning til S-tog på seks stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj.
  • Den største letbanestation bliver Lyngby med ca. 6.500 passagerer på et hverdagsdøgn. Herefter følger Herlev, Glostrup og Buddinge.
  • 14 mio. passagerer ventes at bruge letbanen årligt fra 2030. De første år efter åbning forventes passagertallet at være lavere.
  • Letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter ligger i Glostrup, hvor der er etableret spor og værkstedshal til drift og vedligehold af 29 togsæt, arbejdskøretøjer
    samt faciliteter til ca. 250 medarbejdere.
  • Hovedstadens Letbane forventes at åbne i 2025.
  • 11 kommuner og Region Hovedstaden står bag Hovedstadens Letbane. Kommunerne er Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre,
    Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup.

Fakta om Letbanetoget

  • Hvert tog består af fire vogne og har plads til ca. 260 passagerer. De nye letbanetog bliver ca. 2,65 meter brede, ca. 37 meter lange og 3,5
    meter høje.
  • Letbanetoget forsynes med strøm via en køreledning, og toget vil for det meste køre i sit eget spor, et såkaldt tracé. I vejkryds og enkelte andre
    steder kommer det til at køre blandet med den øvrige trafik.
  • Et letbanetog kan dreje skarpere, bremse hurtigere og håndtere større hældninger end et almindeligt tog. Derfor egner det sig godt til at køre i
    byområder.
  • Toget er indrettet med fire flexområder, hvor der vil være plads til kørestole, barnevogne og cykler. Derudover er toget indkøbt med et gulv
    uden niveauskift, så kørestole, barnevogne og cykler nemt kan flyttes inde i toget og til den nærmeste udgang.

Kontakt
Metroselskabet & Hovedstadens Letbanes pressetelefon: 72 42 49 01 (OBS. modtager ikke SMS).