30.06.2020

I dag fejrede Hovedstadens Letbane rejsegilde på kontrol- og vedligeholdelsescentret i Glostrup. Arbejdet med den kommende letbane langs med Ring 3 skrider planmæssigt fremad.

Selv om der fortsat flyttes ledninger og gøres plads til selve anlægsarbejdet mange steder langs Ring 3, er Hovedstadens Letbane ved at blive synlig flere steder langs linjen.

I Glostrup er letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter nu så langt, at der i dag blev holdt rejsegilde på det store areal, hvorfra letbanen i 2025 skal driftes og togene vedligeholdes.

”Vi har nået en vigtig milepæl. Bygningen og grunden her bliver hjertet i Hovedstadens Letbane. Det er herfra, at hele letbanestrækningen og da mange millioner passagerer serviceres. Rejsegildet markerer, at vi er på rette vej. Vi oplever god fremdrift i anlægsarbejdet trods nedlukningen af samfundet under Corona”, siger Jakob Thomasen, bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane.

Rejsegildet på den 45.000 kvadratmeter store grund på hjørnet af Ballerup Boulevard og Nordre Ringvej havde deltagelse af et mindre hold gæster i henhold til de nuværende regler om forsamlingsforbud. Traditionen tro blev håndværkerne dog hyldet behørigt.

Blandt andet deltog Glostrups borgmester, som ser frem til, at kontrol- og vedligeholdelsescentret står færdigt.

”Kontrol- og vedligeholdelsescentret her i Glostrup bliver en stor arbejdsplads, hvor mellem 200 og 300 nye medarbejdere møder ind for at tage sig af rengøring og vedligeholdelse af tog samt ikke mindst god drift for de mange millioner årlige passagerer, som Hovedstadens Letbane skal betjene. Vi håber, at den del af de ansatte her på kontrol- og vedligeholdelsescentret får lyst til at slå sig ned her i kommunen. Ellers kan de nemt komme hertil fra vores nabokommuner med blandt andet letbane,” siger John Engelhardt, borgmester i Glostrup Kommune.     

For cirka et år siden var Region Hovedstaden med til at tage de første spadestik i arbejdet på kontrol- og vedligeholdelsescentret i Glostrup. Her et år senere er der så rejsegilde på kontrol- og vedligeholdelsescentret, og om fem år er Region Hovedstaden en ny letbanelinje rigere.

”Letbanen kommer til at være et stort bidrag til udviklingen af hovedstadsområdet. Med sine 28 kilometer og 29 stationer er letbanen det største infrastrukturprojekt, siden S-togsnettet blev anlagt i 1960’erne. Letbanen vil være med til at sikre gode transportmuligheder på tværs af regionen,” fastslår medlem af regionsrådet og formand for trafikudvalget Jens Mandrup.

Fakta om kontrol- og vedligeholdelsescentret:

  • Fra kontrol- og vedligeholdelsescentret styres den overordnede drift af letbanen. Her sker den løbende vedligeholdelse, rengøring og parkering af letbanetogene, når de ikke er i drift. Desuden vil kontrol- og vedligeholdelsescentret huse administration og faciliteter for letbanepersonalet.
  • På centret etableres opstillings- og værkstedshal til drift og vedligehold af 29 togsæt, 1 arbejdskøretøj samt faciliteter til ca. 250 medarbejdere.
  • Centret kommer til at omfatte omkring 7.000 m2 bygninger plus en vaskehal på ca. 400 m2.

Fakta om Letbanen

  • Hovedstadens Letbane forventes at stå klar til brug i 2025 og skal gå mellem Ishøj Station og Lundtofte nord for Lyngby.
  • Letbanen strækker sig over 28 kilometer og stopper ved 29 stationer undervejs.
  • Letbanen ventes at skulle betjene 13-14 millioner passagerer om året – til sammenligning rejser ca. 10 millioner passagerer om året med Kystbanen.
  • Passagererne kan skifte til S-tog på seks af de kommende letbanestationer, nemlig Ishøj, Vallensbæk, Glostrup, Herlev, Buddinge og Lyngby.
  • Letbanen kommer til at køre hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen samt på søn- og helligdage.
  • Letbanens tophastighed ligger på 70 km/t, men gennemsnitsfarten vil være på ca. 30 km/t, inkl. stop ved stationer.

 

Se en kort film fra arrangementet her