27.02.2019

I forbindelse med statens udtrædelse af Hovedstadens Letbane har Region Hovedstaden og de 11 kommuner bag letbaneprojektet langs Ring 3 sammensat ny bestyrelse. Formand bliver Jakob Thomasen, der er tidligere direktør i Mærsk Oil.

Arbejdet med at anlægge hovedstadens nye letbane langs Ring 3 er i fuld gang, og flere steder langs den 28 kilometer lange strækning fra Ishøj i syd til Lyngby i nord er der tydelige tegn på, at projektets anlægsfase er rullet ud.

Dermed er det et særdeles aktivt byggeprojekt, som den nye bestyrelse i Hovedstadens Letbane får ansvar for. Selskabet har til opgave at bygge og drive letbanen langs Ring 3 og ledes af en bestyrelse med repræsentanter fra ejerkredsen, dvs. Region Hovedstaden og 11 kommuner samt tre eksterne medlemmer med tung ledelseserfaring inden for store projekter.

Ny bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane bliver Jakob Thomasen, der er tidligere direktør i Mærsk Oil. Han ser frem til opgaven med glæde og forventning.

”Jeg ser frem til at medvirke til, at byggeriet af letbanen bliver gennemført med et stærkt fokus på arbejdsmiljø og kvalitet samt med så få gener for borgerne som muligt. Jeg er overbevist om, at letbanen bliver en succes på niveau med metroen, Storebælt og andre vigtige infrastrukturprojekter. Det er projekter, som har været længe undervejs, men som nu benyttes som en selvfølge og bruges med glæde”, udtaler den nyudnævnte bestyrelsesformand, Jakob Thomasen.

”Letbanen er central for udviklingsplanerne i kommunerne langs strækningen og vil sikre et vigtigt løft af den kollektive trafik på tværs af hele Region Hovedstaden”, tilføjer han.

Foruden den mangeårige leder i Maersk Oil tiltræder tidligere adm. direktør i Sund & Bælt, Leo Larsen, ligesom tidligere direktør i Cowi og Maersk, Birgitte Brinch Madsen fortsætter som det tredje eksterne medlem.

Sammensætningen af den nye bestyrelse i Hovedstadens Letbane blev vedtaget på et ekstraordinært interessentskabsmøde d. 22. februar Region Hovedstaden skal efter interessentskabsmødet godkende udpegningen af medlemmer, hvilket forventes at ske medio marts.

Når letbanen står klar til brug i 2025, kommer den til at køre mellem Lyngby og Ishøj og binde seks S-togs-linjer sammen på tværs af hovedstaden.

Fakta om bestyrelsen i Hovedstadens Letbane
• Jakob Thomasen, formand (udpeget af Borgmesterforum og Region Hovedstaden)
• Finn Rudaizky (DF), næstformand (udpeget af Region Hovedstaden)
• Trine Græse (S), næstformand (udpeget af Borgmesterforum)
• Leo Larsen, medlem (udpeget af Borgmesterforum og Region Hovedstaden)
• Birgitte Brinch Madsen, medlem (udpeget af Borgmesterforum og Region Hovedstaden)
• Martin Geertsen (V), medlem (udpeget af Region Hovedstaden)
• Simon Pihl (S), medlem (udpeget af Borgmesterforum)
• Jens Mandrup (SF), medlem (udpeget af Region Hovedstaden)
• Henrik Rasmussen (K), medlem (udpeget af Borgmesterforum)

Fakta om letbanen
• Hovedstadens Letbane har til opgave at bygge og drive letbanen langs Ring 3.
• Selskabet ledes af en bestyrelse med repræsentanter fra ejerkredsen, dvs. Region Hovedstaden og de 11 kommuner (Ishøj, Vallensbæk, Hvidovre, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Høje-Taastrup, Herlev, Gladsaxe, Glostrup og Lyngby-Taarbæk).
• Letbanen strækker sig over 28 km mellem Ishøj i syd og Lyngby i nord, og stopper ved 29 stationer undervejs. Den åbner i 2025.
• Passagerer kan køre med hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden.
• Letbanen ventes at skulle betjene 13-14 mio. passagerer om året – til sammenligning rejser ca. 10 mio. om året med Kystbanen.
• Hver passager forventes at rejse gennemsnitligt 5,5 km på en tur med letbanen.

Yderligere information
Kommunikationsafdelingen i Hovedstadens Letbane, M: 72424901, E: presse@dinletbane

Nyt samarbejde skal skabe flere faglærte til byggeriet

I disse år sættes mange bygge- og anlægsprojekter i gang i Danmark. Men på de store anlægsprojekter har det historisk set været svært at skabe lærlingepladser. Et samarbejde mellem Hovedstadens Letbane og Bygherreforeningen skal derfor bidrage til, at flere bliver uddannet inden for byggeriet frem mod åbningen af letbanen 2025.

Der bliver ikke uddannet nok faglærte i bygge- og anlægsbranchen. En prognose fra Danske Regioner viser, at der alene i 2025 vil der komme til at mangle 70.000 faglærte inden for bygge- og anlægsbranchen. Det er en kritisk situation for landets store bygherrer, som indkøber byggeri for over 100 mia. kr. hvert år, og står for en [stor del af(find tal)] det danske bruttonationalprodukt.

”Byggeriet er landets fjerdestørste branche. Og mangel på arbejdskraft vil skabe flaskehalse og give uhensigtsmæssige prisstigninger inden for byggeriet. Det en uholdbar situation, der kan ende med at få negative konsekvenser for hele samfundsøkonomien. I de kommende år får vi brug for mange faglærte til de mange byggeprojekter, som planlægges rundt om i landet, så vi kan sikre en god kvalitet fremadrettet”, fortæller Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen.

En ekstra hånd til den fælles indsats
Flere af landets store bygherrer har allerede taget opgaven på sig. Hovedstadens Letbane, som i 2019 tog første spadestik til den nye letbane langs Ring 3, har stillet kontraktkrav om, at mindst 58 årsværk på letbanebyggeriet skal varetages af lærlinge. Men denne opgave er ikke altid let at få ført til livs i praksis:

”Selvom mange af landets bygherrer ønsker at tage et socialt ansvar og stiller krav om, at der uddannes unge på deres byggeprojekter, kan der være en række barrierer for, at det rent faktisk udmønter sig i praksis. Derfor lancerede Bygherreforeningen i foråret 2019 Byg med unge-alliancen, der hjælper bygherrer, erhvervsskoler og entreprenører med at arbejde bedre sammen om den fælles indsats, der i sidste ende vil gavne hele branchen og samfundet generelt” fortæller Henrik L. Bang.

Godt på vej allerede
Som led i indsatsen for at sikre lærlinge på letbanebyggeriet, har Hovedstadens Letbane indgået en partnerskabsaftale med Byg med Unge-alliancen om en fælles praktikpladsindsats. Indsatsens formål er at bidrage til, at der uddannes flere faglærte til gavn for både de unge og for hele branchen. Med partnerskabsaftalen vil Hovedstadens Letbane bl.a. kunne tilbyde entreprenørerne på projektet en bedre opbakning til at nå de lærlingemål, der er fastsat i kontrakten.

”Hvis det skal lykkes at skabe flere lærepladser på de store anlægsprojekter, er det nødvendigt at tænke og handle anderledes og ikke være bange for at prøve forskellige ting af. Derfor er vi glade for at indgå en partnerskabsaftale med Byg med Unge-alliancen, som skal medvirke til at styrke indsatsen og tiltrække endnu flere lærlinge til letbanebyggeriet”, siger bestyrelsesformand i Hovedstadens letbane, Jakob Thomasen.

Hovedstadens Letbane har indsat sociale klausuler i kontrakterne for letbanen, der stiller krav til entreprenørerne om at sikre et minimum antal lærlinge på mindst 58 årsværk, mens byggeriet står på. Entreprenørerne kan få en bonus, hvis de er i stand til at uddanne flere lærlinge end kontraktkravet, der er bod for det modsatte. Indtil nu har der været ansat lærlinge på letbanen svarende til cirka 5 lærlingeårsværk.
Hovedstadens Letbane er i løbende dialog med entreprenørerne om, hvordan de bedst muligt varetager lærlingeforpligtelsen. Entreprenørerne skal bl.a. udarbejde lærlingeplaner og løbende rapportere om antallet af lærlinge på projektet.

Information om Byg med unge-alliancen
Byg med unge-alliancen er et projekt som sigter på at skaffe flere elever og lærlinge på de store byggeprojekter. Det er placeret under Videncentret for Praktikpladser til Unge på Store byggerier som har fået 4,5 mio. kr. til indsatsen. Projektet er støttet af Region Sjælland, Region Hovedstaden, Grundejernes Investeringsfond og Bygherreforeningen. Indsatsen kører i første omgang frem til udgangen af 2020.

Fakta og tal om faglærte i byggeriet
• Cevea lavede i 2017 et studie som viser, at en entreprenør har 272.000 kr. i overskud på at have en lærling over 4 år på sine projekter.
• Prognoser fra Danske Regioner i 2017 viser at Danmark i 2025 kommer til at mangle 70.000 personer med en erhvervsuddannelse. Samtidig vil der være 31.000 akademikere og 15.000 professionsbachelorer for meget.
• Analyse fra Arbejdernes Erhvervsråd viste i 2016, at der i 2025 kommer til at mangle omkring 70.000 med en faglært uddannelse på det danske arbejdsmarked.
• 69.235 elever gik i praktik i 2019. 5.863 mangler praktikpladser.
• Antal unge som vælger en erhvervsuddannelse:
2009: 30% af en årgang
2019: 18,7% af en årgang