22.02.2023

I januar måned blev letbanens allerførste tog færdigt. Nu er toget blevet fragtet til Tyskland, hvor det skal igennem en række dynamiske tests.

Knapt 11 måneder har det taget at producere det første tog til Hovedstadens Letbane. I januar 2023 blev toget færdigt på Siemens fabrik i Serbien i byen Kragujevac.

Siden da er toget blevet fragtet på blokvogn gennem de østrigske alper til Siemens testcenter i Wildenrath, Tyskland. Her skal toget nu gennemgå en række dynamiske tests, der – modsat de statiske – foregår på rigtige togskinner.

”Med færdiggørelsen af det første letbanetog bliver det endnu mere synligt og håndgribeligt for alle, at der om blot få år kommer til at køre en letbane rundt i hovedstadsområdet, som vil gøre det nemmere at rejse på tværs af regionen. Stationerne skyder langsomt op i landskabet, de første skinner er for længst blevet lagt, og nu kan vi altså allerede teste vores første grønne Avenio-tog. Det vidner om et projekt i fremdrift”, siger Lotte Kludt, der er Kontraktdirektør for Transportsystemer hos Hovedstadens Letbane.

Statiske og dynamiske tests
På fabrikken har toget gennemgået en række statiske tests, som udføres, mens toget holder stille og altså ikke er ude at køre på skinner. Det inkluderer bl.a. test af togets døre, kablerne i toget, om toget er vandtæt, indretningen i førerrummet, ventilation og belysning samt test af informationssystemet.

I Tyskland på Siemens egen 30 kilometer lange teststrækning skal det grønne tog derimod testes i bevægelse. Her tester man bl.a., om toget overholder sin bremselængde og sine accelerationskrav, og om toget f.eks. kan holde stille på en bakke over længere tid uden at rulle baglæns.

De dynamiske tests indebærer også test af togets såkaldte ”slip/slide system”, hvor man tester togets ABS og antispinregulering (Traction Control System). Det skal sikre, at toget ikke blokerer bremserne ved en standsning/nødbremsning, eller at hjulene slipper i forbindelse med en acceleration - samme princip som kendes fra en bil. Dermed sikrer man, at sikkerheden er på plads, inden toget senere på året skal testes på dansk jord på letbanens Kontrol- og vedligeholdelsescenter i Glostrup Kommune.

Togproduktionen – næste skridt
Det første tog vil forventeligt ankomme til Danmark i sensommeren 2023, hvor det bliver testkørt på Kontrol- og vedligeholdelsescenteret. Og der går ikke længe, inden det første tog får følgeskab af tog nr. 2, som allerede nu er sat i produktion. Det forventes nemlig leveret til Danmark i oktober 2023.

”Vi forventer at kunne starte test- og prøvekørsler af det første færdigproducerede letbanetog på en udvalgt prøvestrækning i starten af 2024. Det bliver en stor dag, når det ruller ud på sin første tur mellem Lysskær i Herlev Kommune og Glostrup Station, som er vores prøvestrækning på 7,5 kilometer”, siger Kontraktdirektør for Transportsystemer hos Hovedstadens Letbane, Lotte Kludt.

Fra efteråret 2023 bliver et ny tog leveret med cirka en måneds mellemrum. Det tager omkring seks måneder at bygge et helt tog - fra første svejsning til toget er bygget færdigt. Forventningen er, at Siemens har leveret otte tog til Hovedstadens Letbane i slutningen af 2023.


Fakta om tests

  • Det er kun det første letbanetog, der skal til Tyskland for at få en såkaldt typegodkendelse.
  • De resterende 28 togsæt køres direkte fra Siemens fabrik til letbanens Kontrol- og vedligeholdelsescenter i Glostrup Kommune. Her skal de gennem en serietest, som er mindre kompleks end typetesten.
  • Når serietestene er på plads, får toget en såkaldt ibrugtagningstilladelse og må køre med passagerer.

Fakta om togene

  • Siemens leverer i alt 29 tog af mærket Avenio, som i dag bl.a. kører i Haag, München og Nürnberg.
  • De nye letbanetog bliver ca. 2,65 meter brede, ca. 37 meter lange og ca. 3,5 meter høje. Der er seks dobbeltdøre på hver side af toget.
  • Hvert letbanetog består af fire vogne og har plads til omkring 260 passagrer. Det svarer til passagererne i cirka fire bybusser.
  • I hvert letbanetog er der 64 faste siddepladser og ca. 198 ståpladser.
  • Uden på toget vises togets destination på i alt seks display, mens der placeres 16 digitale informationsskærme indvendigt i toget (fire i hver vogn), der skal hjælpe kunderne til nemt at bruge letbanen effektivt og give kunderne en god rejseoplevelse.
  • Togene kommer til at køre maksimalt 70 km/t på strækningen mellem Lundtofte nord for Lyngby og Ishøj.
  • Letbanetogene får en lav indstigningshøjde (maks. 50 mm. over perronkanten), så de er lette at komme ind og ud af. Derudover etableres der en rampe fra perronerne til gadeplan på cirka ti meter, så der er niveaufri adgang til fortove, veje mv.
  • Letbanetoget forsynes med strøm via en køreledning, og toget vil for det meste køre i sit eget spor, et såkaldt tracé. I vejkryds og enkelte andre steder kommer det til at køre blandet med den øvrige trafik.

Fakta om Hovedstadens Letbane

  • Hovedstadens Letbane skal gå mellem Ishøj og Lundtofte nord for Lyngby.
  • Letbanen strækker sig over 28 kilometer og stopper ved 29 stationer undervejs.
  • Letbanen ventes at skulle betjene 13-14 millioner passagerer om året – til sammenligning rejser ca. 10 millioner passagerer om året med Kystbanen.
  • Passagererne kan skifte til S-tog på seks af de kommende letbanestationer, nemlig Ishøj, Vallensbæk, Glostrup, Herlev, Buddinge og Lyngby.

Tog nr. 1 på Siemens testcenter i Wildenrath, Tyskland.